הנחיית הורים לילדי ADHD

הורים רבים ואף ילדיהם המתאפיינים ב-ADHD , מוצאים כי אין הם יודעים כיצד להתמודד בהצלחה עם הקשיים והאתגרים הניצבים לפתחם בשל ה- ADHD. הם מתקשים להתמודד עם תופעות של ילד היפראקטיבי הנמצא בתנועה מתמדת, עם הילד המתקשה להתרכז, ועם זה אשר יש לו סף תסכול נמוך.

מרי פאולר, בהקדמה לספרה "אולי אתם מכירים את הילד שלי?" כתבה:  "בחמש השנים האחרונות למדתי שאינני אם לילד עם ADD. אני אם לילד שיש לו שיער שחור, עיניים כחולות, פיקחות, קסם נהדר, חיוך שובה לב, כושר ביטוי נפלא ויכול לראות את הדברים כמו שהם, ובמקרה הוא גם נאבק בהפרעה הנקראת ADD ". 

הדרכת ההורים מהווה חלק אינטגראלי מהטיפול בהפרעת קשב, והיא חיונית מכמה היבטים: 

 ביומיום, ההורים הם המתמודדים עם הילד, בטוב וברע, והם מיטיבים להכירו יותר מכל אדם אחר. השקפות ההורים על עצמם, על הילד ועל משמעות הפרעת קשב הן פעמים רבות בלתי נכונות או לא מדויקות. להשקפות אלו יכולים להתלוות רגשות שליליים, כגון: רגשות אשמה, ביטחון עצמי נמוך כהורים או הרגשת חוסר אונים.

הבעיות השונות של הילדים הסובלים מהפרעת קשב עלולות להיות גורם לחץ עבור המשפחה כולה, וגורם לשינוי התפקידים אותם נושאים בני הבית. 

נטילת תרופות (כגון הריטלין) היא האסטרטגיה הנפוצה ביותר לטיפול בהפרעת קשב. עם זאת, יש לטיפול זה מספר מגבלות משמעותיות מבחינת ההורים, שמצריכות הדרכה.

 

הדרכת ההורים חשובה גם לגבי שינוי ההתייחסות כלפי הילד במסגרת בית הספר. הורים, אשר עברו הדרכת הורים ומודעים יותר לתופעת הפרעת קשב ולדרך בה צריך לנהלה, נמצאים בעמדה טובה יותר לעבודה משותפת עם מורי בית הספר.

המחשבה המנחה את הדרכת ההורים היא שיש להקדיש חלק מרכזי מהטיפול להקניית הבנה להורים, ולגרימת שינוי בעמדתם כלפי הילד המאובחן. ההורים גם יכולים וצריכים ללמוד טכניקות שונות לניהול ההתנהגות של ילדיהם, ולשליטה בה.

אימון לילדי קשב וריכוז